tiistaina, lokakuuta 17, 2006

 

Kesätieteen perusteet

Monet kummastelivat, mitä tiedettä yritin oikein tehdä vesipyssyillä. Tarkoitus oli tilastollisilla keinoilla tutkia väitettä, että minulle annettu maaginen suoja-amuletti oikeasti suojaisi minua. Olin arponut etukäteen päivät jolloin minulla oli kyseinen amuletti mukana. Todennäköisyys amuletin mukanaoloon oli 50%.

Vertasin saamiani osumia päiviltä, jolloin minulla ei ollut amulettia päiviin jolloin minulla oli amuletti.

Päiviä tieteessä yhteensä: 88
Osumia yhteensä: 63
Päiviä amuletin kanssa: 47
Päiviä ilman amulettia: 41
Osumia amuletillisina päivinä: 33
Osumia päivinä ilman amulettia: 30

Otoksen pienuudesta huolimatta nopea tilastollinen analyysi viittaa vahvasti siihen, että maaginen suoja-amuletti ei suojaa ainakaan vesipyssyiltä. Joudun epäilemään, että amuletti ei muutenkaan minulle hyödyllistä suojaa tarjoa.

Comments: Lähetä kommentti



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?